Llibres
La cuina «fàcil» del cambrilenc Josep Pallarols
Aquest divendres es presenta al Centre Cultural “!Que fácil es cocinar!”, de Josep Pallarols, un llibre de cuina amb finalitats benèfiques
“!Qué fácil es cocinar!” és un llibre de cuina que va sortir del forn ara fa un mes i que porta segell cambrilenc. El seu autor és Josep Pallarols, un gran aficionat a la cuina i que ara ha plasmat en un llibre els seus escrits realitzats ara fa més de vint anys, uns escrits que en principi no havien de sortir de l’àmbit privat. El llibre, que es presentarà en públic aquest divendres 7 de febrer, a 2/4 de 8 del vespre, al Centre Cultural, s’ha editat amb finalitat altruista i els beneficis aniran destinats a la Fundació Bara, amb seu a Reus, una entitat que es dedica a atendre persones necessitades.
Pallarols explica a revistacambrils.cat que quan es va jubilar, l’any 2000, va fer “coses que havia volgut fer tota la vida”. Una d’elles va ser fer uns escrits sobre cuina, “més que res per rebatre la cultura del menjar ràpid”. Aquests escrits es van anar elaborant en el decurs d’uns quatre anys i quan ho va tenir tot enllestit, ho va fer enquadernar i en va fer unes quantes còpies per repartir-les en un àmbit familiar i privat. No va ser fins l’any passat que Josep Pallarols li va comentar l’existència d’aquests escrits sobre cuina a un amic seu que presideix la Fundació Margarita Bocio i que, a més, és vocal de la Fundació Bara, “va ser ell qui em va demanar el text per fer-ne un llibre. Vaig acceptar i he cedit tots els drets i beneficis a la Fundació Bara”. A banda del text, es va demanar la col·laboració del reconegut dibuixant Mikel Urmeneta que és qui ha fet la coberta del llibre, també de forma gratuïta. Pel que fa a la impressió del llibre se n’ha fet càrrec la Fundació Margarita Bocio.
Receptes senzilles i casolanes
En el llibre, tal com comenta Pallarols, “s’expliquen receptes molt senzilles, moltes d’elles sortides de casa, explicades per l’àvia i la sogra. Són receptes que es poden elaborar en uns 15 o 20 minuts. Al llibre també s’inclouen una sèrie de recomanacions”. Pallarols es confessa un admirador del prestigiós cuiner Santi Santamaria, traspassat l’any 2011, “al Santi Santamaria el vaig conèixer i em va fer veure moltes coses sobre la cuina i el menjar. Jo vaig tenir una caseta a Sant Celoni i arran de la meva estada en aquesta població vaig estar al primer restaurant del Santi”. Pallarols explica que el contingut d’aquest llibre és força vigent i que “pot ser molt útil per a gent jove que va a viure fora de casa dels pares per motius d’estudis o bé per qualsevol persona que hagi de cuinar, que es poden fer coses ben senzilles i més saludables que menjar pizzes o hamburgueses”.
Aquesta primera edició del llibre està escrita en castellà, “que és com el vaig escriure en aquell moment ja que la meva escolarització havia estat en castellà. Ara està previst que se’n faci una edició en català que es presentaria pels volts de Sant Jordi. Una altra particularitat del llibre es que es podrà adquirir en forma de subscripció a la Fundació Bara, al preu mínim de 15 euros, tot i que, tal com explica Pallarols, també se’n podran adquirir sense fer aquest tràmit.
L’Apunt
Josep Pallarols, “tres vegades cambrilenc”
Josep Pallarols és nascut a Barcelona però es defineix com a “tres vegades cambrilenc”, atenent a les tres etapes de la seva vida en les que Cambrils ha tingut un paper decisiu per ell. La primera va ser “quan tenia 10 anys, vaig venir amb els meus pares a passar el dia i vam anar a dinar al Gatell. Aquell dia ja vaig dir que algun dia viuria a Cambrils”. Però no va ser fins l’any 1975 que ho va fer efectiu en una primera etapa que va durar fins l’any 1990. Després, per motius laborals, va anar a viure a Madrid on s’hi va estar 10 anys. L’any 2000 va retornar a Cambrils, on hi continua vivint en l’actualitat. En el seu currículum cambrilenc, Pallarols explica que va ser un dels impulsors del Premi de Pintura Vila de Cambrils, impulsor de l’Escola de Pares del col·legi la Salle i president de l’Associació de Veïns del barri de la Llosa.